Pakiet mobilności, czyli zmiany w transporcie 2022
Wraz z nowym rokiem nadejdą nowe zmiany w obszarze transportu. Firmy transportowe i kierowców czeka nie lada wyzwanie. Pakiet Mobilności to bardzo obszerny i szczegółowy akt prawny, podzielony na wiele etapów — trudno przyswoić tak dużo informacji i przystosować się do wprowadzanych zmian. W tym artykule postaramy się wstępnie zapoznać Was z tzw. Nowy Ładem Transportowym.
Pakiet mobilności — od kiedy?
Pierwsze regulacje w ramach Pakietu Mobilności weszły w życie z dniem 20 sierpnia 2020 r., kiedy to zmieniła się treść rozporządzenia 561/2006. Niebawem wdrożone zostaną jego kolejne etapy —najbliższy już 02 lutego 2022 roku, a następne w maju 2022 roku, sierpniu 2023 roku i w lipcu 2026 roku.
Nowy ład transportowy 2022 – jakie zmiany?
Wprowadzone zmiany będą dotyczyć wynagrodzeń kierowców. Wynagrodzenie na mocy Pakietu Mobilności to tylko ta część, która mówi o wynagrodzeniu zasadniczym i dodatkowych jego składnikach, czyli godzinach nadliczbowych i nocnych. W żadnej części diety i ryczałty noclegowe nie będą stanowić już części wynagrodzenia.
Wypłata pracy zagranicznej — jak to będzie wyglądać?
W tym miejscu warto podkreślić, dlaczego używamy określeń płaca zagraniczna, płaca sektorowa czy płaca równa. Przedsiębiorcy, którzy wypłacają obecnie płacę minimalną w poszczególnych państwach, do których delegują swojego kierowcę, muszą pamiętać, że wysokość płacy zmieni się z płacy minimalnej na płacę zagraniczną (równą płacy kierowcy pracującemu w danym kraju). Przykład: Jeździsz we Francji — płacą Ci tak, jak francuskiemu kierowcy.
Koniecznym będzie weryfikacja np. stawki zaszeregowania kierowcy. Trzeba będzie także doliczyć godziny nadliczbowe, godziny pracy w nocy czy wynagrodzenie urlopowe. Spowoduje to, iż rozliczenie pracy sektorowej będzie dużo trudniejsze. Przewidziano jednak pewne ułatwienie: będzie jasno podane, w których państwach członkowskich płaca sektorowa będzie wymagana. Dotyczyć to będzie cross – trade (przerzutu pomiędzy krajami, w których nie znajduje się siedziba firmy, np. transport wykonywany przez polską firmę na trasie z Niemiec do Francji) oraz kabotaż.
Jak łatwo da się zauważyć, będą to przewozy w zasadzie niezwiązane z krajem, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Zatem jeżeli firma transportowa wykonuje tranzyt czy przewóz dwustronny import/eksport, to w takim przypadku nie będzie jej obejmować płaca zagraniczna.
Płaca zagraniczna nie obowiązuje również wtedy, kiedy wykonywany jest przewóz dwustronny np. z Polski i do Polski przełamany tranzytem. W tym miejscu warto zaznaczyć, że zmienia się polska ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r., o czasie pracy kierowców. Różnica polega przede wszystkim na tym, że podróże służbowe dla wszystkich grup pracowniczych zostaną usunięte, a więc niezależnie od rodzaju wykonywanego przewozu międzynarodowego niemożliwym będzie wypłacanie kierowcy diety lub ryczałtu. Powodem braku możliwości wypłacenia tych wynagrodzeń jest ujęta w Pakiecie Mobilności zasada mówiąca, że ani dieta, ani ryczałt nocny nie mogą być częścią wynagrodzenia zagranicznego.
Gdyby polski ustawodawca nie zmienił ww. ustawy, to przedsiębiorca musiałby zapłacić wynagrodzenie zagraniczne w wysokości 13 – 15 euro za godzinę pracy i dodatkowo dietę i ryczałt. Zatem patrząc z punktu widzenia firm wykonujących w większości kabotaż i cross — trade, ta zmiana jest bardzo korzystna. Jednakże dla firm, które jeżdżą „na przerzutach” dwustronnych tylko i wyłącznie, Pakiet Mobilności praktycznie wyłącza z płac zagranicznych — jest to zmiana wynikająca ze zmiany polskiego ustawodawstwa.
Firmy, które nie musiały dotychczas wypłacać tych płac, również nie będą mogły w ten sposób uzupełniać wypłat kierowców. Nieprawidłowości w zakresie delegowania pracowników, czy rozliczania przysługującego im wynagrodzenia są zagrożone nie tylko karami finansowymi, ale także utratą dobrej reputacji.
Kancelaria AMG — prawo transportowe bez żadnych tajemnic
Pakiet Mobilności jest bardzo obszernym i szczegółowym aktem podzielonym na wiele etapów, który wymaga wszechstronnej wiedzy i ciągłego monitorowania zmian, które wciąż następują. Omówiony temat dotyka tylko nieznacznej części aspektów związanych z Pakietem Mobilności.
”Właściciele firm transportowych już dziś powinno zatroszczyć się o swój biznes, nie czekając na ostatnią chwilę. Niezbędne do tego jest wsparcie profesjonalistów, którzy pomogą Ci uniknąć nieprzyjemnego zaskoczenia oraz nagłych kosztów wzrostu prowadzenia działalności” – mówi specjalista w Kancelarii AMG ds. transportu prawnik Natalia Tarsińska.
Kancelaria AMG na co dzień zajmuje się obsługą prawną firm transportowych.
Skontaktuj się z nami.
Skontaktuj się z nami na naszej stronie lub Facebooku.